Hichkas - Bejang Mesle Naghd By Ghalam
 

امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

Hichkas - Bejang Mesle Naghd By Ghalam
نویسنده : ADMIN تاریخ : سه شنبه 18 بهمن 1390
بعد از مدتها با نقد و بررسی جدیدی در خدمت شما هستیم ،  این بار با ارائه نقد و بررسی جدیدی از گروه قلم در خدمت شما دوستداران رپ فارسی هستیم ، اولین کار این گروه اختصاص داره به نقد و بررسی حرفه ای آهنگ بجنگ مثل که اولین ترک هیچکس بعد از 10 ماه سکوت بوده و سعی شده این نقد همه استاندارد های نقد های قبلی رو داشته باشه ، جا داره از تمامی اعضای این گروه برای تنظیم این نقد و همچنین جمعی از اعضای گروه ذره بین که به دلایلی دیگر فعالیت نمیکنند و در این نقد ما رو یاری کردند و دوستان دیگری که در جمع آوری این نقد همکاری داشتند تشکر ویژه ای داشته باشیم ، این نقد شامل بخش های مختلفی از جمله مقدمه ای پیرامون پدر رپ فارس ، بررسی اجزای آهنگ و سبک شناسی ، بررسی آهنگ از لحاظ متن و مفهوم و... و همچنین شامل نمودار مقایسه و جدول امتیاز دهی است ، در این نقد بخشی با عنوان بررسی آهنگسازی در نظر گرفته شده که به صورت تخصصی و حرفه ای نقاط ضعف و قدرت این کار رو با تفهیم نوع آهنگسازی و ارائه تاریخچه آن به خواننده القا میکند ، پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید (پخش از RAp_SEDA)

برید به ادامه متن....

Exclusived By   RAP_SEDA

 

 

.:: مقدمه ::.

 

سروش لشکری ملقب به هیچکس از معدود رپرهایی است که از همون دوران اول رپ در ایران ، سال های 78 و 79 ابتدا با نام نامبر وان شروع به رپ خوندن کرد . در آن زمان تعداد بسیار کمی رپر وجود داشت که معمولا کارهایشان مورد استقبال مردم قرار نمیگرفت تا کم کم عده ای از آنها (شایان ، هژیر و ...) دیگر کاری ندادن و در عوض رپرهایی خوبی به جای آنها بر روی چرخه آمدند ولی سروش هیچکس از همان اولِ رپ بود و هنوزم هست و عده ای میگویند چون او رپ را همیشه دنبال کرده و پرورشش داده لایق لقب پدر رپ فارس است . هیچکس گروهی به نام صامت بنا نهاد و رپرهای پر استعدادی نظیر (قاف ، پیشرو ، ساتراپ و...) به جامعه رپ فارسی معرفی کرد . او در دوران هنری خود ترک هایی با موضوع های فوق العاده (گنگ،خیابونی،اجتماعی،سیا..سی و...) منتشر کرد و در کارنامه هنری او 3 آلبوم رسمی که جزو بهترین آلبوم های رپ فارسی هستند وجود دارد که در این آلبوم ها شاهد هنرنمایی جوانی به نام "مهدیار آقاجانی" به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده بودیم که برای اولین بار شاهد استفاده از سبک های موسیقی سنتی و ایرانی در آهنگسازی رپ فارسی بودیم . در ادامه در مورد آهنگ جدید هیچکس که در تاریخ 15 بهمن سال 1390 منتشر شد بحث میکنیم .

 

15 دي ماه ! روزي كه پدر رپ فارس براي پخش آهنگ جديدش معين كرده بود . پس از پخش تيزر آهنگ همه منتظر بودند بشنوند هيچكس بعد از 10 ماه قرار است با چه آهنگي دوباره روی صحنه ي رپ فارسی حاضر شود .

بجنگ مثل... عنوان اين آهنگ است .  بجنگ مثل... نگاهی بر انواع جنگيدن ! اميد به آينده و تحمل مشكلات و سختی هاي زندگی از جنگيدن های امروزی تا جنگ ديروز پشت خاكريز ها دارد .

استایل سروش نسبت به آهنگ های قبل از " یه مشت سرباز " کاملا فرق کرده و تو این یکی دو سال کاراشو با استایل جدید و تکست های غنی تر از لحاظ معنایی شنیدید .

در تکست چیدمان قافیه واقعا جدید و نو بوده ، خیلی ها بعد از آهنگ میگفتن این کار قافیه نداره ! اما اینطور نیست و این کار قافیه های کلاسیکی که آهنگای قدیمی داشت رو نداره و چیدمان قافیه ها تو ابیات شعر کاملا متفاوته

موسیقی قوائد و نشانه و مقررات خودش رو داره اما قوانین برای زیره پا گذاشتن اصل سابق نوشته شدند

حالا سروش تو این کار قائده قافیه بازی ها رو زیره پا گذاشته و با  همین قافیه های دوبل باعث قدرت تو تکست نویسی شده و این هم یعنی زیره پا گذاشتن قوائد

 

 

.:: پیش در آمدی بر نقد آهنگ ::.


بعد ازآلبوم انجام وظیفه که آلبوم گروهی اَبَر رکورد (کمپانی جدید هیچکس) بود ،  هیچکس هیچ آهنگی از خود به مدت 10 ماه پخش نکرد . همه ی شنونده ها منتظر پدر رپ فارس بودند تابالاخره 1 هفته قبل از آهنگ تیزری از هیچکس پخش شد که نشان میداد آهنگ جدید او در 10 بهمن 90 با آهنگسازی مهدیار پخش میشود . این آهنگ را میشه به عنوان یک آهنگ زیبا نام برد آهنگی که نامش بجنگ مثل... است ولی معنا و مفهوم جنگ را به طور کلی در آهنگ نمادین کرده . سروش از کلمه جنگ بیان های زیبایی دارد که میگوید جنگیدن فقط به معنی جبهه رفتن نیست . زندگی یک جنگ است !

 

 

.:: اجزاي آهنگ و سبك شناسي ::.

 

آهنگ دارای اینترو ، کروس ، 3 ورس و اوترو میباشد و موضوع آن در حيطه ي سبك اجتماعي گنجانده مي شود و در 4:01 ثانيه ركورد شده است .

 

اينترو :

 

بجنگ مثل… بجنگ مثل…

 

ورس (1) :

 

هنرمندی که گرسنس ، نداره //  صبح و شب خرابه

یه پاش دادگاس چون گفت از جوامع // گفت پر از نهاله

دور و ور // محاله نزنم حرف حق رو بلند

قراره بکنن هلاکش // پشت سر پل رو کرد خرابش

جلوش هم طنابه // یه صدایی می‌گه برو جنگ حلاله

نه حلال نیس ، واجبه حتی // بجنگ مثل یه زن بیوه که داره به چند تا

بچه یاد میده تکی‌ ، که چطور باشن قوی // میگه هر کی‌ پرسید کو ولیت ؟ بگین باباس مریض

بچه‌ها بپرسن میشه بابا رو دید چی‌ بگه ؟ // میره جلو آینه واسه خودش سیبیل میکشه

بجنگ مثل آب جاری تو راهت شک نکنی // می‌شه صخره رو هم سوراخ کرد

 

.:: بررسي ورس (1) از لحاظ اجرا ::.

 

پس از 3.9   ثانيه ملودي ، اينترو و مقدمه ي آهنگ شنيده میشود . " بجنگ مثل... بجنگ مثل... " ، پيش درآمدي بسيار كوتاه و در عين حال بسيار مفيد ، چرا كه به شنونده القا مي كند منتظر شنيدن مثال باشد و اگر اينترو روي كار نبود به نوعي شروع آهنگ با گنگي و نامفهومي همراه ميشد .

در كل اين ورس بيشتر به آرامی  اجرا ميشود که در هیپ هاپ نوین به این سبک فلو (Slow HipHop) میگوند که در کمتر کارهای رپ فارس شاهد بیان اینگونه بوده ایم . اما موضع خواننده در حين خواندن عوض

مي شود . به اين صورت كه يك مصرع را به حالت خبری و ديگری را به حالت بيانی ساده ادا میكند .

يك نكته جالب توجه در نحوه اجرا اين است كه خواننده در پنج بيت آغازين قافيه ها را به نحوی متفاوت نسبت به ديگر كلمات ادا ميكند . به اين صورت كه كلمات كشيده تر و با تن صدای كمی بيشتر و بلندتر ادا ميشوند .

چهار بيت پاياني نيز وضعيت متفاوتی نسبت به پنج بيت آغازين از لحاظ اجرا دارد ، به گونه ای که نشان میدهد هیچکس قصد دارد در یک ورس هم مفهومی صحبت کند هم قافیه بازی را رعایت کند . در بيت ششم پس از شنيدن صدايی مانند (سنج) که مهدیار در بیت گنجانده است ريتم و صداها به جز صدای پس زمينه برداشته مي شود اما خواننده به اجرای خود ادامه ميدهد . از اين لحاظ اين قسمت از آهنگ در كل ورس اول وضعيتی متفاوت پيدا كرده است كه موجب جذابيت در اجرا شده است .

 

نه حلال نيس  واجبه حتي // بجنگ مثل يه زن بيوه كه داره به چندتا

¯¯¯¯¯¯¯                                   ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

__ : نشانه صدای سنج و مدت زمان حضور روی بيت

¨¨¨ : نشانه بازگشت صداها و ريتم روی بيت

 

در دو بيت پايانی كاملا نحوه اجرا متفاوت ميشود و صدای خواننده از سرعت و تحكم بيانی می افتد و شنونده ميفهمد كه به پايان ورس نزديك تر ميشود که واقعا صحنه جالبی در آهنگ ایجاد میشود . نكته قابل اشاره در اجرای بيت آخر اين است كه در پايان مصرع اول نحوه بيان عوض ميشود و به صورت شرطی بيان ميشوند . در حالي كه ميشد در اجرا تغييری اعمال نميكرد ، اين تغيير لحن موجب جذابيت و بهتر القا كردن حس آهنگ به شنونده شده است .

 

"تو راهت نکنی شک"

 

ورس (2) :

 

بجنگ مثل...

کسی‌ که سالهاست زیر ظلم ، بوده زیر پتک // کوفته میگه شکر ، خوبه میشه برد

تو دل‌ میده فحش حدود ۲۹ روز ماه رو // چون که دیده جرم

رفیقاش دربندن و فامیلاشون بال میزنن اینجوری // خودش داره رسالت رو میره برسه به پیروزی

مثل بیماری که نهایت درد رو داره // ولی‌ مهارت داره لبخند بزنه وقت عیادت

اون میدونه نباید برید // امیدواره  داروهاش بشن مفید واقع

سرطانیه

ولی‌ ببینیش انگار یه سرماخوردگی جزئی داره // اون نشون میده میشه روی تخت جنگید

به این ترتیب میشه گفت یه پهلوونه // تازه اونم تختی

هه

 

.:: بررسي ورس (2) از لحاظ اجرا ::.

 

ورس دو یه جورایی به کروس کار وصله و کروس با کلمه (بجنگ مثل...) پایان میابد و ورس 2 با کلمه ی (بجنگ مثل...) آغاز میشود . در اجراي بيت اول خواننده بين هر مصرع و پايان هر مصرع مكثی كوتاه میكند تا از ريتم جلو نيافتد . اين مكث كردن موجب زيبايی در اجرا شده و يكی از نكات مثبت در اجرا محسوب ميشود .

هم چنين پس از اجرای بيت اول به صورت مكث دار بيت دوم به زيبايی و بدون هيچ مكث و توقفی به سرعت اجرا میشود كه ابتدای ورس دوم را برای شنونده جذاب كرده است .

پس از بيت دوم مشكلی كه در اجرای خواننده ديده مي شود اين است كه به نوعي خيلی شل و افتاده ميخواند و به صورت موازی در بيت هم اين مسئله ديده ميشود كه صداها از جديت و تحكم در می آيند و صدای كشيده و روان تر شنيده ميشود كه البته اين موضوع را نمی توان يك نقص در نظر گرفت اما اگر صداهای بيت و استايل خواننده مثل دو بيت ابتدای اين ورس بود هم جذابيت بيشتری داشت هم شنونده بیشتر مجذوب شنیدن آهنگ میشد . البته در مصراع اول بيت چهارم شاهد اوج گيری صدای خواننده و هم چنين بيت هستيم اما در مصراع بعد به سرعت اين تغيير از بين میرود و نحوه خواندن و بيت آرام ميشود .

در قسمت اجرای كلمه " سرطانيه " بيت اين فرصت را به خواننده میدهد تا مثل قسمت

" مثل بیماری که نهایت درد رو داره " ، اوج گيری كند که این اتفاق در بیت انجام میشود اما اجرای سروش اوج گیرانه نیست و اين اتفاق در آهنگ رخ نميدهد .

در بيت پايانی نيز شاهد نوعی مكث در آهنگ هستيم كه در انتهای اجرای مصرع اول اتفاق می افتد و تا آمدن كروس روی كار ادامه می يابد . مصرع پايانی " تازه اونم تختی " بدون حضور بيت و صدا اجرا ميشود كه شايد دليل اين كار تاكيد بيشتر بر اين قسمت و جلب توجه بيشتر برای رساندن مفهوم و القای حس به شنونده باشد .

 

ورس (3) :

 

كسي كه نابغه اس ولی كلاس درس  // داره میخوره بمب به جای زنگ

میره کنار مرز میگیره کلاش به دست  // به نام حق حاضره بپاشه مغز ، یه پاش شه قطع

تا اینکه واسه‌ این و اون بسازه قصر  // یه سال بعد

امیدواره همه باشن کنار هم تو لباس جشن // میشینه میزنه به خاکش لب

تو مشتش داره میده فشار یه عکس // که پشتش نوشته به یادتم پدری که واسه شوکولات پول نداره // ولی در عوض تو راه کول میکنه کوچولو رو تو بارون

هنوز رو پاست اون // اون‌ قدر سفت و سخته باس فامیلیش رو میذاشتن فولادپور تو هم ، سرت رو بگیر بالا کت رو واز کن ، بهتره حالا

 

.:: بررسي ورس (3) از لحاظ اجرا ::.

 

در ورس 3 هم شاهده وصل شدن کروس به بیت هستیم اما در ظاهر آهنگ !! تکست به هم متصل نیست و به محض اینکه بجنگ مثل... کروس پایان میابد سروش شروع به مثال زدن میکند و کلمه ی بجنگ مثل بار دیگر تکرار نمیشود . با توجه به اجراي ورس پاياني مي توان اين نتيجه را گرفت كه در هر سه ورس شاهد نوعي الگوريتم تكرار شونده خاص در اجرا هستيم . به اين ترتيب كه در ابيات آغازين استايل و بيت محكم و جدي هستند و خواننده در بين كلمات مكث ميكند . سپس به يك باره در يك مصرع كار اوج ميگيرد و خواننده و بيت سريع تر عمل ميكنند . سپس سرعت بيت و صداها به شدت افت ميكنند و استايل خواننده آرام تر ميشود و به جز يك مصرع بقيه كار به اين صورت تا پايان اجرای ورس ادامه می يابد و بيت پايانی نيز با حالت تاكيدی و خاصی اجرا ميشود كه بيت نيز همچون نحوه اجرا دستخوش تغييراتی ميشود .

ورس سوم نسبت به دو ورس قبلی از لحاظ اجرا قوی تر و جذاب تر است . بيت اول و مصراع اول بيت دوم طبق الگوريتم كلي كار به صورت مكث دار و با جديت خوانده ميشوند و اوج زيبايی ورس را در مصرع دوم بيت دوم شاهد هستيم كه از نقاط قوت آهنگ محسوب ميشود و قافيه ها به زيبايی اجرا ميشوند .

ادامه كار به صورت معمولی اجرا ميشود تا در اين مصرع : "‌ميشينه ميزنه به خاكش لب " شاهد اوج گيری خواننده هستيم و از بيت بعدی كار روی حالت آرام ميرود و در پايان نيز همان حالت خاص ورس های قبل و البته به نوعی ديگر را میشنويم كه در اين بيت پايانی اين ورس خواننده پله پله تن صدای خود را افزايش ميدهد و حضور بيت هم بسيار كمرنگ ميشود تا كروس روی كار می آيد .

 

كروس :

 

بجنگ مثل... بجنگ مثل...

کسی‌ که هیچی‌ واسه از دست دادن نداره بجنگ مثل... بجنگ مثل... کسی‌ که به تنها چیزی که فکر نمیکنه فراره بجنگ مثل... بجنگ مثل... کسی‌ که هیچی‌ واسه از دست دادن نداره بجنگ مثل... بجنگ مثل...
بجنگ مثل... بجنگ مثل...

 

.:: بررسي كروس از لحاظ اجرا ::.

 

کروس های عامه پسند در رپ فارسی بیشتر به سبک راک و آر اند بی هستند ، کروسی که سبک آن رپ است معمولا مورد استقبال قرار نمیگیرند و شنونده ها بیشتر به کروس هایی که خواننده های آر اند بی اجرا میکنند مجذوب میشوند .

با توجه به اين كه پايان هر سه ورس اين آهنگ با كمرنگ شدن حضور ريتم و صداهای بيت همراه است ، يكباره آمدن بيت روی كار با حجم صدای زياد در بيت و در اوج بودن صدای خواننده ، آغاز كروس را به يكی از نقاط قوت تبديل كرده است . البته در ادامه اجرای كروس اين موفقيت ادامه نمی يابد و كروس نتوانسته نقش يك كروس موفق را در بين اجزای آهنگ اجرا كند . اجرای كروس به صورت سوال و جواب است كه هر شنونده ای اين مسئله را به راحتی می فهمد . اما نكته ی مهم كروس در اين است كه دو بيت اول كروس در حالت و فضای سوالی مطرح ميشوند . چه بيت و چه صدای همخوان " بجنگ مثل... "

اما در دو بيت بعد بيت و صدای همخوان به حالت مثالی در می آيد و از حالت اوج خارج ميشود ، در حالی كه صدای هيچكس در كل كروس از لحاظ اجرا هيچ تغييری نميكند .

پايان ورس نيز حالت اجرا به نحوی است كه به شنونده القا ميكند ادامه آهنگ را با توجه دنبال كند كه اين نكته از تكنيك های آهنگ های رپ محسوب ميشود و شنونده را برای شنيدن ورس بعدی تشنه می کند .

 

 

.:: بررسي آهنگ از لحاظ متن و مفهوم ::.

 

بدون شك می توان گفت نقطه قوت اين آهنگ متن قوی آن است كه به نوعی شاهد نوآوری در تكست های هيچكس هستيم . كلمات دو پهلو و استفاده از ابيات چند قافيه ای و استفاده از سبك خواندن برای هم وزن و قافيه جلوه دادن كلمات از وي‍ژگی های تكست این آهنگ محسوب میشود .

هيچكس در عين حال كه قصد داشته مفهومش را تمام و كمال در تكست پياده كند ، قواعد را هم زير پا نگذاشته . برای مثال در بيت : " به این ترتیب میشه گفت یه پهلوونه // تازه اونم تختی "

شنونده منظور از پهلوان را پهلوان تختی كشتی گير فرض ميكنه . درحالی كه اين كلمه ايهام داره و باعث شده كه بشه گفت اين جمله كنايه داره و دو معنی از اون حاصل ميشه . معنی کلی اينه كه اين شخص پهلوونی هست كه با جنگيدنش ميشه بهش لقب پهلوون داد .

مثال ها و تشبيه های جالبی هم در متن كار آورده شده كه به القای بهتر حس آهنگ به شنونده كمك ميكنه .

دركل مفهوم های انواعی از جنگيدن در تکست كار گنجانده شده است .

از جنگيدن يك هنرمند زيرزميني ، يك مادر كه برای بزرگ كردن فرزندانش تلاش ميكند ، يك معترض ظلم ديده ، يك بيمار سرطانی ، جنگ و جهاد برای دفاع از ميهن و مقاومت يك پدر دربرابر مشكلات ، در اين آهنگ صحبت شده است . به جرات می توان گفت تكست پربار و مفهومی نوشته شده است و با استفاده از كلمات ساده به خوبی توانسته مفهوم خود را به مخاطب برساند . سروش معنی جنگیدن را به جبهه رفتن نمی داند و توصیف های زیبایی برای جنگ دارد که مثال هایش زیبا و تقدیر آمیز هستند .

در اوتروی کار ، هيچكس يك نتيجه گيری كلی نسبت به آهنگ ميكند و پس از مثال زدن به شنونده توصيه ميكند اول با نفس درون خود بجنگد ، چون نفس خود انسان بزرگترين دشمن انسان است و اگر انسان به حقيقت درون خود پی نبرد خدا را هم نخواهد شناخت .

 

 

.:: مقايسه آهنگ با 3 آهنگ اخير سروش (غیر از آهنگ اون مثل داداشم بود) ::.

 

بجنگ مثله | انجام وظيفه :

 

اين دو آهنگ از لحاظ زمان پخش با هم ويژگی مشترك دارند . در هر دو آهنگ مدتها بود كه هيچكس آهنگی منتشر نكرده بود و همه منتظر حضور هيچكس در رپ فارسی بودند كه آهنگ "انجام وظيفه" درقالب " EPانجام وظيفه" و آهنگ "بجنگ مثل" در قالب يك تك آهنگ منتشر شد .

از لحاظ متن و مفهوم آهنگ "بجنگ مثل" از برتری نسبی نسبت به آهنگ "انجام وظيفه" برخوردار است اما از لحاظ بيت و آهنگسازی ، انجام وظيفه موفق تر عمل كرده است .

 

بجنگ مثله | ما از اوناشيم :

 

آهنگ "ما از اوناشيم" آهنگی بود كه بيشتر حال و هوای كارهای قديمی هيچكس را به همراه داشت و بيت و تكست آهنگ بيشتر شاخص آهنگ های قديمی تر هيچكس بود اما نمی توان از قوی بودن اين آهنگ چشم پوشی کرد . می توان گفت آهنگ "بجنگ مثل" از لحاظ تكست با توجه به متفاوت بودن موضوعات نسبت به آهنگ "ما از اوناشيم" وضعيت بهتری دارد و از لحاظ بيت و آهنگسازی آهنگ "ما از اوناشيم" برتری نسبی دارد .

 

بجنگ مثله | تريپ ما 2 :

 

آهنگ "تیریپ ما 2" دو هفته بعد از آهنگ "بجنگ مثل" پخش شد و همه شنونده های رپ فارسی را غافلگیر کرد . این آهنگ به همراهی ریویل (مهرک گلستان) به دو زبان انگلیسی و فارسی اجرا شد که ادامه آهنگ تیریپ ما است که در سال 83 با همکاری ریویل منتشر شد . از نظر تکست باز هم "بجنگ مثل" پربار تر است ولی آهنگسازی "تیریپ ما 2" نقطه قوت اين كار است كه شاهد نو آوري "مهديار" در تلفیق  بالاس داب استپ و سنتی و هیپ هاپ هستیم و شاهد یکی از بهترین بیت های آهنگ رپ فارسی تا به حال است . بيت اين آهنگ از "بجنگ مثل" قوی تراست اما از لحاظ متن "بجنگ مثل" وضعيت بهتری دارد .

 

 

.:: نمودار مقايسه ي 4 آهنگ اخير هيچكس ::.

 

 

 

.:: بررسي آهنگ از لحاظ بيت ، ميكس و مستر ::.

 

بيت آهنگ "بجنگ مثل" نقطه ضعف اين آهنگ محسوب ميشود . بيتی كه نارضايتی های زيادی از طرف مخاطب عام و خاص در پی داشت . بيت و تكست به خوبی با هم جفت شده اند اما نتوانسته انتظارات را به خوبی برآورده كند .

با توجه به كارهای جديد "مهديار" معمولا بيت ها شلوغ هستند و صداهای اضافی و متفاوت زيادی در بيت به گوش ميرسد كه يك نقص محسوب ميشود و موجب آزار شنونده و خسته شدن از آهنگ ميشود . البته حجم اين صداهای اضافی در اين آهنگ نسبت به آهنگ های قبل كمتر بود .

مستر آهنگ به خوبی انجام شده و صداها زنده هستند . مستر و وكال هم در سطح استاندارد و مناسبی هستند .

ايرادی كه می توان از ميكس آهنگ گرفت ريورب (Reverb) زياد است كه صدای خواننده را به نوعی غيرمعمول كرده است . اما اگر ميكس و مستر به اين خوبی انجام نمیشد صداها درهم و خراب ميشد .

نكته ای كه در بيت های "مهديار" مورد توجه است اين است كه "مهديار" می خواهد نوآوری داشته باشد و سبكی خاص را به وجود آورد اما در بعضی قسمت ها استاندارد را از لحاظ انتخاب صدا و گام آهنگ زير پا می گذارد و این خود باعث ناراحتی برخی از شنوندگان میشود . به خاطر همین اکثریت شنوندگان عام آهنگ از بیت راضی نبودند و نمره کمی هم در نقد ما ولی گرفته ، بیت این کار از لحاظ شنونده عام ضعیف بود اما از لحاظ تخصصی میخواهیم توضیحی بدهیم در مورد بیت تا متوجه قدرت بیت شوید :

 

استایل سروش بر میگرده به بیت ! چون این یه بیت معمولی نیست و شلوغه !!!

 

ريتم كلی كار بر اساس 4/4 زده شده است و بيت با سينت های خاصی زده شده كه در كمتر آهنگی شنيديم اما جنس صدای كيك و اسنيرش كاملا هيپ هاپ ميباشد .

داب استپ از سبک هایی بود که اوایل دهه 90 در زیر زمین های لندن پدید آمد و مشخصه های خاص خودشو داره نمونش رو میشه به سمپل گیری و استفاده از بیس و درام و  سینت سایزر و حتی کیبرد کامیپوتر زیر دست برا ساختش استفاده کرد ، فقط ایران نیست که رپ زیرزمینی داره همه جای دنیا موزیک زیرزمینی یا به اصطلاح UnderGround وجود داره و خیلی از هنرمندان هستند که پایبند قوانین گذاشته شده برای موزیک Industrial نیستند و به صورت زیرزمینی کار میکنند ، نمونش Big John یا Slaine یا خیلی های دیگه ، بیت کار تلفیق هست و گوش ایرانی کمتر به این نوع آهنگسازی آشناست چون نشنیده ، مهدیار با علم به این کار این بیت رو ساخته و جایی رو که شنونده عادی میگه شلوغه قسمتی از اصالت و فرهنگه این سبک موسیقی هست ، با وجود اینکه گوش بعضی ها رو اذیت میکنه اما آهنگ نباید با گوش شنونده سازگار باشه بلکه گوش شنونده باید به انواع موزیک آشنا باشه و سازگاری نشون بده ، کروس شلوغ قسمتی از اصالت این سبکه نه روی هم انداختن صداهای مختلف ، برای بهتر پی بردن به میکس و مستر قوی این کار و زیر صداهای خوب آن بهتر است که کار رو دوباره با یک هدفونه با کیفیت خوب گوش بدید تا پی به قدرت بیت ببرید .

سروش سعی کرده سبک نویی وارد رپ فارس کنه و همینکارم کرده اگه آهنگسازهایی مثل "مهدیار" و رپرهایی مثل "هیچکس" با استایل های متفاوت و شعر های این چنین متفاوت با آرایه های ادبی زبان فارسی نبودن رپ فارس هیچ وقت نمیرسید به اینجایی که هست .  چون یه عده خودشونو محدود کردن به یک سبک و همینطوری خشک و بی روح و یک نواخت دارن میرن جلو و رگ خواب شنونده رو دستشون گرفتن و میدونن عوام ملت گوششون چه حرفایی رو میخواد ! و این افراد هم ...... !

تو کار باید ریسک کرد و سروش این ریسک رو کرده ، شاید با این آهنگ یا "انجام وظیفه" یا "واقعی تر از مستند" سروش یه سری از طرفداراشو از دست داده باشه اما طرفدارای جدید روز به روز داره اضافه میشه چون هیچکس یک نواختی رو نمی پسنده ! آوردن سبک نو و گنجاندن بیت در گوش ها کاره سختی هست که سروش انجامش داده !

 

بجنگ مثه آب جاری تو رات شک /// نکنی میشه صخره رم سوراخ کرد !

 

 

.:: جدول امتياز دهی به اجزای آهنگ ::.

 

 

 

.:: تهيه كنندگان اين مطلب ::.

 

نقد و بررسي اجزای آهنگ :

Moh3eN-QalaM

 

نقد و بررسي بيت ، ميكس و مستر :

Hamid-VANDAD

OmiD

 

تهيه كاور و گرافيست :

DANIEL

 

ویرایش و بازنگری نهایی :

AsHKaN-Akai

Shahr00z.Bia2Rap

 

با تشکر از :

Amin

OmiD

 

اعضاي گروه قـــلــــم :

Moh3eN-QalaM

Hamid-VANDAD

Sina-Sky

G7A

3Tigh

 

.:: کلیه حقوق مادی و معنوی این اثر متعلق به گروه قلم و وبلاگ رپ ـ صدا است و نسخه برداری و انتشار این مطلب تنها با اجازه صاحبان اثر و ذکر منبع مجاز است ::.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: text
:: برچسب‌ها: برای دیدن متن به ادامه مطلب بروید

 

.:: This Template By : 20khabar.com ::.

 

 

 
آخرين عناوين مطالب
» سلام وبلاگ ما دیگه اپنمیشه لطفا به سایت جدید ما که خیلی حرفه ای هست سر بزنید
» مجموعه فوق العاده زیبا و شنیدنی از بهترین آهنگ های ایرانی منتشر شده در خرداد ۱۳۹۱ با 1 کیفیت متفاوت
» مجموعه فوق العاده زیبا شنیدنی از آهنگ Dance به نام Dance Club Fun Radio با 1 کیفیت متفاوت
» آهنگ جدید زیبای محمد بی باک به همراهی مانیار به نام باید از خودم شروع کنم با دو کیفیت 320 و 128
» عکس گیج کننده
» 10 موقعیتی که مغز شما در آن هنگ میکند!
» به این میگن یک زن همه چی تمام و بی نقص ههههه
» اگر دخترها را تو استادیوم ورزشی راه بدن چی میشه وایی (طنزتوپ)
» ریمیکس جدید و بسیار زیبا از G-Dal به نام واقعی تر از مستند
» دانلود ویدئو توضیح کامل حسین تهی در مورد موضوع اخیر با آقای هومن خلعتبری
» امروز یک تصویر از بازی درخشان Watch Dogs منتشر شد
» اس ام اس فمینیستی و جوک مردان خنده دار تیر 91
» پیامک های عاشقانه تیر ماه 91
» با سلام و درود به تمامی دوستان و کاربران رپلرزه اینبار با ورژن دوم این برنامه در خدمت شما دوستان هس
» مدیر عامل شرکت بازی سازی آروین تک با بیان اینکه بازی های رایانه ای در کشور رشد کمی ...
» دانلود اولين ويديو كليپ رسمي فوق العاده زيبا با معني امير خلوت به همراهی مائد بنام ناراحت نباش
» آهنگ جدید بسیار زیبا از امیر علی Sniff بنام بطری با آهنگسازی امير خلوت
» 20 آهنگ برتر RnB پیشنهاد میکنم به هیچ عنوان از دست ندید با دو کیفیت متفاوت در رپلرزه
» اینبار براتون یه مطلب خوندنی و جذاب گذاشته ایم در مورد رزیدنت اویل 6
» موزیک ویدئو جدید بسیار زیبای Nadim به نام Napors Halamo با 1 کیفیت متفاوت
» آهنگ جدید بسیار زیبای Zion Y Lennox بهمراهی Yomo به نام Cantazo با 1 کیفیت متفاوت
» دیس ترک جدید زیبای تردید ارشاد و بهران به نام جنگ تن به تن با 1 کیفیت 128
» دانلود ویدئو اجرای زنده و فوق العاده زیبای امیرقیامت
» دانلود آهنگ ویدئو جدید و فوق العاده زیبای فرشید امین به نام بعد از نسترن
» اموزش دعوا حتما بازی کنید انقدر باحاله وای فقط
» ازهمه بیشتر دنبال دخترهاست و براشون له له میزنه و ...
» تصور کنید اینترنت یک شهر است
» رفتیم بلیت کانادا بگیریم زنه میگه سیاحتیه؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!
» آهنگ جدید فوق العاده زیبای صحنه به یاد ایرج قادری با صدای آروین صاحب با 1 کیفیت 320
» T-Dey ft E-Run be name MizooniM

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به RAPLARZE مي باشد.

 



خبرهای داغ

20خبر